Poliitika ja
poliitikud või vastupidi
Ükskõik, kuidas ka ei
sooviks, ei saa poliitikast ja poliitikuist kuidagi ei üle ega ümber. Päätükk
poliitikast ja poliitikutest on kurb ja väsitav, seda nii kirjutades kui ka
pärast lugedes.
Kui eesti lugeja peaks
juhtuma arvama, et ainult Eesti Vabariigis on poliitikud rahvast võõrdund ning
elavad oma imaginaarses ilmas mõjutades samas oma otsustega reaalses ilmas
elavate inimeste elu, siis pean kohe teatama, et mul ei ole õnnestund veel
avastada sellist riiki, kus poliitikud elavad inimeste hääks jättes isiklised
huvid tahaplaanile. Erandiks pole ei Norra Kuningriik ega ka Rootsi Kuningriik.
Nii Norrat kui ka
Rootsit peetakse kogu ilmas stabiilse poliitilise süsteemiga arenend ja
rikasteks sotsiaaldemokraatlikeks riikideks. See on kindlasti tõsi, kusjuures
ei tohi ära unustada, et kõik on suhteline ning sõltub vaatajast.
Möödund sajandi 90.
aastate alguses ilmus Rootsi ajakirjanduses artikkel Albaaniast. Reporter oli
muu hulgas ühelt meditsiiniõelt küsind, mida see teab Rootsist. Vastuseks oli,
et Rootsi on rikas riik. Kui reporter palus täpsustada, mida küsitletu selle
all mõistab, siis vastuseks saadi, et Rootsi on rikas, kuna rootslastel on
piisavalt süüa ning nad saavad iga päev riideid vahetada.
Kui hakata järgi
mõtlema selle üle, kuidas elavad väga paljud inimesed Aasias, Aafrikas ja ka
Lõuna-Ameerikas, siis peaks meil olema hää meel, et elu Eestis
(Skandinaaviamaadest rääkimata) on selline nagu ta on. Inimesena, kes veedab
vaid oma puhkusi Eestis, on mul kõrvaltvaatajana, kuid siiski asjast sügavalt
huvitet isikuna kerge näha, kuidas toimuvad muutused Eestis, kuidas on elu
Eestis edasi arenend pääle taasiseseisvumist. Ja ma ütlen siin kohe ära, et
minu meelest on elu Eestis arenend nii kiiresti tänu inimeste töökusele ning
mitte niivõrd tänu poliitikute tegutsemisele, kuivõrd vaatamata sellele tegutsemisele.
Kuivõrd võõrandund on Eesti poliitikud rahvast ja reaalsest elust, oskavad
hinnata tõenäoliselt kõik korralikud inimesed Eestis (loe: mittepoliitikud).
Milline on siis
poliitiline elu Norras? Esitan siin oma nägemuse tuues näiteid ja paralleele
nii Eestist kui ka Rootsist.
Olen oma elus kolm
korda käind vabadel valimistel, seda esimestel aastatel pääle EV
taasiseisvumist. Esimestel presidendivalimistel oli rahval esimeses voorus
võimalus valida endale president, mina andsin oma hääle Lennart Merile. Kahel
esimesel Riigikogu valimisel pääle taasiseseisvumist andsin oma hääle Lauri
Vahtrele. Rohkem pole ma valimas käind ei Eestis ega nüüd ka Norras. Olen EV
kodanik ning see annab mulle Norras elades väga suure eelise. Esiteks ei käi ma
valimas Eestis ja kui keegi peaks küsima miks, siis saan vastata, et kuna ma ei
ela Eestis, siis ei pea ma seda sobivaks, et väljaspool Eestit elades sekkuksin
oma häälega EV poliitilisse ellu ning otsustaksin sellega, kes peaksid teenima
neid inimesi, kes Eestis elavad. Teiseks ei käi ma valimas Norras, kuigi mul
oleks ka mittekodanikust residendina õigus käia valimas kohalikel valimistel.
Kui küsitakse miks, siis saan vastata, et kuna ma ei ole Norra kodanik, siis ma
ei pea sobivaks sekkuda oma häälega siinsesse kohalikku poliitikaellu ning et ma leian, et norralased peavad ise
otsustama, kes neid teenima peavad.
Tulemuseks on see, et
ma ei pea vaevama end dilemmaga, millisele halvale variandile oma häält anda.
Kuna ma olen oma olemuselt idealist, siis ei taha ma kohe kuidagi anda oma
häält ühele halvale poliitikule või poliitilisele parteile. Kuna üdinisti häid
poliitikuid või parteisid ei ole mul õnnestund veel näha, siis oleks valik vaid
suurema ja väiksema halva vahel, mille tulemuseks oleks, et juba mõne päeva,
nädala või kuu pärast peaksin oma valikut kahjatsema ja oma mandaadi andmist
häbenema (pole veel kohand ühtegi poliitilist parteid, mis kas siis võimul või
ka opositsioonis olles ei saaks iga paari kuu tagant hakkama mõne inetuse,
alatuse või rumalusega). Sellisele parteile hääle andmine teades juba ette, et
säält midagi ausat ja korralikku oodata ei ole, teeks minust kaassüüdlase igale
nende väärteole.
Pääle taasiseisvumist
Eestis valimas käies tundus, et andsin oma hääle aatelisele erakonnale, kes
võis ellu viia rahvale vajalikku ja kasulikku poliitikat. Kahjuks selgus, et EV
pole erand ning et ka Eestis kehtivad samad sääduspärasused nagu teisteski
riikides – võim laostab võimu juures olijaid. Pääle seda kui Isamaaliit asus
kompromisse tegema südametunnistuse arvelt ainult selle nimel, et võimul
püsida, olid minu jaoks valikud otsa saand. Otsust jääda oma põhimõtete juurde
ning nende nimel ka mõnikord võimust loobuda on poliitikuil raske teha, aga
siiski on see hädavajalik selleks, et valijail ei kaoks ära usk sellesse, et
poliitikud seisavad oma valijate huvide eest väljas, aga mitte poliitikute
eneste isikliste huvide eest.
Ma olen oma elus
kohand ainult ühte juhtumit, kus võimust on põhimõtte pärast loobut. Tegemist
oli Norra Kristliku Rahvaerakonna (Kristelig Folkeparti – KrF) endise esimehe
Kjell Magne Bondevik’iga, kes tsentristliku koalitsioonivalitsuse pääministrina
sidus 2000. aastal ühe sääduseelnõu hääletamise oma kabineti
usaldushääletusega. Tegemist oli Parempoolsete (Høyre - H) ja Tööpartei
(Arbeiderpartiet - Ap) eelnõuga/ettepanekuga muuta ühte miljöösäädust
(forurensingsloven) nii, et oleks võimalik ehitada gaasijõujaamu juba tollal
olemasoleva (absoluutses mõttes küllalt algelise) tehnoloogia abil. Bondevik
teatas, et miljöönõuete pehmendamine käib tema partei põhimõtete vastu ning
selle tõttu seob ta sääduseelnõu hääletamise oma kabineti usaldushääletusega.
Hääletamisel jäid pääle need, kes soovisid miljöösääduste leevendamist ning
Bondevik andis oma valitsuse nimel lahkumisavalduse (kuuldavasti vist ainus
kord Norra poliitilises elus läbi aegade, kus valitsus lahkub võimult
vabatahtlikult enne valimisi). Võimule sai Tööpartei, kes oli põhimõtteliselt
miljöösääduse leevendamise vastu ideelisel tasandil, kuid nähes võimalust oma
põhimõtete vastu hääletades kukutada valitsus ning ise võimule saada,
hääletaski oma seniste valimislubaduste ja põhimõtete vastu.
Järgmistel valimistel
jäi Tööpartei valitsusvõimust ilma, Bondevik aga naases pääministri kohale
koalitsioonivalitsuse juhina. Eelkirjeldet juhtumi tõttu on Kjell Magne
Bondevik ka ainuke poliitik, kelle vastu mul on respekt. Mis puutub Norra
poliitikasse ja Bondevik’i, siis pääle ülejärgmistel valimistel kaotet võimu
läks Kjell Magne Bondevik Norra poliitikast erru.
Praegu on võimul
vasempoolne koalitsioonivalitsus tööparteilasest pääministriga. Pääministriks
on Jens Stoltenberg - sama mees, kes hääletas 2000. aastal võimu nimel oma
põhimõtete vastu, kusjuures vahetult enne hääletamist ant intervjuus ei
varjandki Stoltenberg, et Tööpartei hääletab põhimõtete vastu ainult
valitsusvõimu nimel.
Jens Stoltenberg on
iseenesest üks ütlemata õnnelik inimene. Talle makstakse hobbyga tegelemise
eest. Laiendan kohe oma mõtet. Minu arusaamise kohaselt jagunevad poliitikud
kaheks – need, kes tegelevad poliitikaga kui tööga, ja need, kes tegelevad
poliitikaga kui hobbyga. Kuna poliitiku ülesandeks on valijate/rahva huvide
esindamine ja kaitsmine, siis saavad professionaalseteks poliitikuteks olla
vaid need, kes on pärit rahva hulgast ja kes esindavad rahvast, see tähendab
neid poliitikuid, kes enne poliitikasse minekut on olnd ise osa rahvast
(parimal juhul on nad osa rahvast ka pääle poliitikasse minekut, see läheb
paraku enamusel neil õige päätselt meelest ära). Ainult need on olnd enne
poliitikasse minekut rahva osaks, kes on rahva hulgas üles kasvand, õppind ja
töötand, kes teavad, kuidas on elada palgapäevast palgapäevani, kes on sõit
ühiskondliku transpordiga, kes teavad, millised on rahva elu ja probleemid.
Selleks peavad nad enne poliitikasse minekut olema töötand töökohtadel, kus
palka ei maksta mitte poliitilise tegevuse või sellise tegevuse
administreerimise eest. Kui sellised inimesed pääle olulise töökogemuse saamist
leiavad, et nad tahavad poliitikasse minna selleks, et aidata elu paremaks
teha, siis võivad neist saada tõelised professionaalid/rahva esindajad.
Eelduseks on muidugi, et pääle reaalse töökogemuse saamist poliitikasse läind
inimesed teeksid seda aatelistel kaalutlustel, aga mitte omakasu saamiseks.
Omakasu nimel poliitikasse läind inimeste (kes on samas oma tegelikke eesmärke
varjand poliitilise mula taha) nimekiri oleks selle koostamisel väga pikk, julgen arvata, et eesti
lugeja on minuga selle koha päält nõus.
Jens Stoltenbergi
puhul on minu arvates seega tegemist inimesega, kes saab palka oma hobbyga
tegelemise eest. Ta on sündind tööparteilasest ministri peres. Praegustele
Tööpartei juhttegelastele on üleüldse tüüpiline, et nad ise on pärit hää
majandusliku taustaga peredest ning saavad samas palka tööinimeste huvide
kaitsmise eest - nende inimeste huvide kaitsmise eest, kelle hulka nad ise ei
kuulu. Juba lapsest pääle kuulis Jens Stoltenberg oma kodus elutoas poliitilisi
arutelusid, seega oli tal kerge omandada isa kõrvalt kogu poliitilist sõnavara
ja retoorikat. Noorest pääle astus ta Tööpartei noorteorganisatsiooni, hiljem
valiti ta selle organisatsiooni juhiks. Arvan, et valimistel oli tal suureks
abiks kodus omandet poliitiline kõneoskus. Kui teised noorsoo organisatsiooni
liikmed pidid ühiskoosolekuil alles õppima end poliitiliselt väljendama, siis
sellise taustaga noormehel olid õiged sõnad juba algusest pääle suus, mistõttu tal
oli ka tunduv eelis teiste ees. Ei kahjustand kindlasti ka see, et isa oli üks
Tööpartei juhtliikmeist. Kui „täiskasvand“ parteiharu arutas küsimust uuest
noortejuhist, siis oli kindlasti kergem teha otsust selle noormehe kasuks, keda
tunti juba lapsest pääle ning, mis kõige tähtsam, kellest oli teada, et ta on
õppind juba selgeks poliitikule omase jutu ja käitumise ning ei tee selliseid algajaile
omaseid vigu, mis parteile tervikuna võivad ebameeldivusi tekitada. Milline on
poliitikule omane jutt, seda teavad kõik. Õige poliitik oskab ka unepäält
äratades rääkida tund-poolteist ümmargust juttu isegi sellisel teemal, millest
tal vähimatki aimu ei pruugi olla (minu mulje kohaselt kuulub siia valdav
enamus teemadest, millel poliitikud sõna võtavad). Eriti tähtis on sellise
„poliitilise mulli ajamine“ vasempoolsete parteide poliitikuile, kuna nemad
saavad enamasti rääkida mitte niivõrd konkreetsetest asjadest, kuivõrd
valitsevast kisendavast ebaõiglusest, ebavõrdsusest jne.
Vahemärkusena on
huvitav mainida, et näituseks Rootsis esinevad sotsiaaldemokraatliku partei
kõikvõimalikud tegelased igal aastal 1. mail kõikvõimalike punalippudega tähistet
miitinguil sütitavate kõnedega ebaõigluse teemadel ning jutustavad suure
paatosega sellest, kuidas just sotsiaaldemokraadid on rõhut tööliste ja
ebaõigluse all kannatavate naiste ja laste õiguste kaitsel alati väljas.
Arusaamatuks jääb vaid see, miks sotsiaaldemokraatlik partei, mis on viimasest
80 aastast umbes 70 aastat võimul olnd, käib sellise jutuga miitingutel selle
asemel, et võimul olles ise midagi ebaõigluse kõrvaldamiseks ära teha. Seega,
kui nende partei on võimul olles juba likvideerind ebaõigluse, siis pole mõtet
miitingutel käia kurtmas asjade üle, mida ei esine. Kui aga ebaõigluse
kõrvaldamiseks midagi pole teht, siis ei tohiks ausad inimesed käia miitingul
kurtmas asjade üle, mille kõrvaldamine on olnd nende eneste otsene ülesanne.
Kuigi jah, tegemist on ju poliitikutega.
Mis puutub Norra
ajakirjandusse, siis on siinse ajakirjanduse suhtumine Jens Stoltenbergi
üldiselt soosiv. Lisaks oskusele rääkida tüüpilist poliitikute juttu ükskõik
millisel teemal sõna võttes, aitab reitingut kergitada ka mehine välimus, sirge
rüht ja (televiisorist nähtul põhinedes) suhteliselt pikk kasv. Eesti keeli
iseloomustatakse selliseid inimesi – poiss kui ponks. Õnnelikud on need, kes
saavad tegelda ainult oma hobbyga ning selle eest ka palka saada.
Kui Jens Soltenbergi
töökogemus on minu silmis võrdne nulliga, siis Parempoolsete partei esinaine
Erna Solberg on tunduvalt suurema töökogemusega. Temal on nimelt ühe kuu pikkune töökogemus ette
näidata. CV järgi otsustades on ta gümnaasiumi ajal ühel suvel töötand kuu aega
Bergen’i akvaariumis. Kahjuks ei seisa sääl, mis tööd ta tegi, aga siiski,
ükskõik kas siis pileteid müüa või kontrollida või mida iganes ühe kuu jooksul teha on matemaatiliselt
lõputult palju kordi rohkem kui mitte mingi töökogemus. Aga pääle kooli
lõpetamist sama lugu – ülikool, noorsoo organisatsioon, töötamine
parteipoliitilistel ja –administratiivsetel ametikohtadel.
Loomulikult võivad
teised inimesed sellisele karjäärile minu arvamusest erineva hinnangu anda. Aga
selline on juba kord minu hinnang ja arusaam nende kahe Norra juhtpoliitiku
karjäärist. Minu hinnang neile baseerub ajakirjandusest loet artiklitele ning
kuigi näituseks Jens Stoltenbergi karjäär noorsoo organisatsiooni juhiks ja
hiljem Tööpartei juhiks võib püsineda eranditult tema suurepärastel isiklistel
omadustel, ja üldsegi mitte tugineda kodunt pärit taustsüsteemile kui
lükkavale/tõmbavale jõule, paneks see
mind aga äärmiselt kõvasti imestama. Aga kes võikski sellist asja üheselt ja
kindlalt faktidega paika panna? Vaielda võib lõputult, aga lõpptulemuseks jääb
ikka meie subjektiivne arusaam teistest. Mida ma aga kindlasti ei eita on see,
et tv-st näht saadetele baseerudes tunduvad mõlemad eelnevalt mainit parteijuhid sümpaatsed inimesed olema. Üks ei
välista teist. Mõned inimesed sünnivad sellistena, teised saavad sellekohase
professionaalse koolituse PR tippspetside käest.
Norra poliitika kõige
kõmulisemaks parteiks on Arengupartei (Fremskrittspartei - Frp) kui üritada selle
partei nime mingi eestikeelse vastega tähistada. Parteid kutsutakse
populistlikuks ning vaatamata selgelt parempoolsetele vaadetele ning
suhteliselt suurele toetusele rahva hulgas on parteil avamata valitsusarve,
kuna teised parteid on senini keeldund moodustamast koalitsioonivalitsust Arenguparteiga,
üksinda valitsuse moodustamiseks on aga nende jõud siiani nõrgaks jäänd.
Kauaaegseks juhiks oli Carl I. Hagen, praeguseks juhiks on Siv Jensen. Kuidas
ajad muutuvad ja meie koos nendega iseloomustab eelnevat teemat jätkates
Arengupartei eelmise ja praeguse juhi töökogemuse võrdlemine. Mõlemad on õppind
majandust. Carl I. Hagen töötas pääle ülikooli lõpetamist kuus aastat
suhkrutööstuses, lisaks veel ühes vabrikus ökonomistina. Siv Jensen’il on aga
enne poliitikasse minekut ette näidata vaid kahe aastane müügikonsultandi
kogemus Radio 1-st. Igatahes on Arenguparteil olemas juhtimiskogemused
kohalikul tasandil ning kuulduste järgi sugugi mitte halvad. Arenguparteid
peetakse sisserännanute vastaseks, aga sellele pole ma ise sisserännanuna ei
nende partei tegevusest ega juhtide sõnavõttudest kinnitust leind.
2009. aasta
parlamendivalimistel said parempoolsed ja tsentriparteid kokku rohkem hääli kui
vasempoolsed, kuid kuna üks mittevasempoolsetest parteidest eestlase kõrvale
vastuolulise nimega „Vasempoolsed“ (Venstre –V) jäid umbes 3000 häälega alla
valimiskünnise, siis läksid nende hääled „vett vedama“ ning selle tulemusena
said parlamendi enamuse vasempoolsed parteid. Venstre on Norra vanim partei
ning on oma olemuselt sotsiaalliberaalne partei. Tänu suhteliselt suurele
häälte arvule Oslo’s ja Akershus’is sai partei siiski kaks häält parlamendis
ning on sellega ka väikseim parlamendipartei ning samas ka ainuke partei, mille
kõik parlamendisaadikud on naised.
Tahaks mainida veel
ühte parteid – Keskparteid (Senterpartiet – S), mille puhul on tegemist
ajalooliselt põllumeeste ja kalurite parteiga ning traditsiooniliselt suurima
poliitilise vastasega Norra ühinemisele Euroopa Liiduga. Minu silmis on
tegemist äärmiselt huvitava nähtusega Norra poliitilises elus, kusjuures ei
oska ma kuidagi hinnata, kas tegemist on rumalusega või oma valijaid lollitaval
kainel poliitilisel kaalutlusel baseeruva käitumisega. Miks ma oma arvamuses
nii sildistav olen? Seletan kohe pikemalt.
1992. aastal otsustas
Parlamendi (Stortinget) enamus alustada läbirääkimisi Norra liitumise üle
Euroopa Liiduga. 1994. aastal toimus EL-i astumise teemal nõuandev
rahvahääletus, millel Norra rahvas teatas napi häälteenamusega (52,2% vastu ja
47,2% poolt), et ei soovi EL-i astuda. Samas oli sama aasta 1. jaanuarist
jõustund Euroopa Liiduga nõndanimetet Euroopa Majanduskoostöö leping (det
Europeiske Økonomiske Samarbeidsområde – EØS-avtale), mille kohaselt Norra turg ühines Euroopa Liidu siseturuga. Tänapäeva
globaalses majanduses oleks Norral raske tegutseda tingimustes, kus Norra ja
EL-i siseturu vahel oleks maksustatav piir. Kuigi rahvahääletuse tulemus polnd
rangelt võttes Parlamendile ja Valitsusele juriidiliselt kohustuslik, otsustati
siiski rahva tahet järgida. Samas aga jäi EØS-leping kehtima, mistõttu tekkis
kurioosne olukord, kus Norra on kõikide kohustuste (välja arvat põllumajandus
ja kalandus) poolest EL-i liige ja kõikide õiguste poolest jällegi väljaspool
EL-i. Seega – kõik kohustused ja mitte
ühtegi õigust. Kui „paksud onud“ istuvad maha asju arutama, siis võib ka Norra
sõna sekka öelda. Kui aga asutakse otsustama, aetakse Norra toast välja ning
pääle otsustamist teatatakse, mida otsustati ning kuidas Norra peab käituma.
„Ei EL-le“ (Nei til
EU) on väga tugev liikumine, kusjuures Keskparteil on sääl väga tugev osa
mängida. Pääle Norra kolimist nägin mõnel korral Bergen’is ja Oslo’s oma
silmaga ja muidu tv vahendusel pidevalt selle liikumise EL-i vastaseid
miitinguid, kusjuures kogu rõhk oli sellel, et Norra ei tohi kunagi EL-i
liikmeks minna. Samas aga ei protestit mitte mingil moel EØS-lepingu vastu.
Seega nõuti seda, et Norral ka edaspidi poleks mingeid õigusi ja samas oleksid
kõik kohustused, kusjuures võideldi ka selle vastu, et Norral võiks tulevikus
tekkida õigus olla nende kohustuste kehtestamisel kaasotsustajaks.
Labase loogikaga asja
hinnates on raske sellisest seisukohast aru saada. Pole ju palju neid, kes
võitleksid oma õiguste vastu ning kohustuste eest. Raske on telgitaguseid tundmata
adekvaatselt hinnata, kas siin on tegemist rumalusega (harimatusega?) või
küünilise ja kaine kaalutlusega (keegi on leind omale tegevusnishi, mis annab
nii tegevust, kuulsust kui ka leiba?).
EL-i vastased
väidavad, et nad on põhiliselt põllumeeste ja kalurite huvide eest väljas,
selle tõttu on ka põllumajandus ja kalandus jäänd EØS-lepingust välja. Kõlab
väga ilusti, aga kui asja üle järgi mõelda ning veidikenegi otsida materjale
põllumajanduse ja kalanduse kohta, siis avaneb vähemalt minu silmis hoopis
teine pilt.
Mul puuduvad värsked
andmed eelmise aasta kohta, kuid alles mõni aasta tagasi oli Norra põllumeeste
põllumajanduslikust tegevusest saad aasta keskmine bruttosissetulek NOK
82 000.-. Eesti lugejale võib-olla ei ütlegi see arv midagi erilist,
seetõttu lisan siia juurde, et samal aastal oli norralase aasta keskmine
bruttosissetulek umbes NOK 300 000.-. Kusjuures keskmine sissetulek
moodustub ka põllumeeste sissetulekuid arvestades. Kui põllumeeste sissetulekud
välja jätta, siis on muul Norra elanikkonnal veelgi kõrgem keskmine
sissetulek.Teiste sõnadega moodustas põllumeeste sissetulek umbes 27%
norralaste keskmisest sissetulekust. Kui vaadata samasuguseid sissetulekute
suhtarve teistest EL-i maadest, siis isegi nõndanimetet üleminekuperioodi tõttu
piirat põllumajandustoetustega uusliikmetel on see suhtarv parem, rääkimata
juba täistoetusi jagavatest vanaliikmetest.
Tänu selliseid
madalaid sissetulekuid genereerivatele tingimustele on Norra põllumeeste
olukord väga raske (ei kujutagi ette, kuidas sellise sissetulekuga on võimalik
ära elada). Ühelt poolt selle tõttu, et põllumehe töö on traditsiooniliselt
raske. Teiseks aga selle tõttu, et ka põllumeestel on pered, kes tahavad süüa
ja riideid, muust rääkimata. Selleks, et ära elada, peavad põllumehed lisaks
oma põllumajanduslikule tegevusele käima veel kusagil mujal ametis. Førde’s
elades teadsin vaid paari talunikku, kes tegelesid ainult oma taluga, ülejäänd
sõitsid lisaks veel kas taksot või ambulantsi, müüsid poodides võis siis olid
IT-konsultantideks, lisaks veel paljud teised ametid, kus sai osalise tööajaga
ametis käia.
Kuidas nii rasketes
oludes töötavaid ja elavaid inimesi on suudet veenda EL-i astumise vastu (mis
tooks enesega tunduvalt suuremate toetuste tõttu tunduvalt inimväärsemad sissetulekud
põllumeestele) on minule senini müstiliseks jäänd.
Kui vaadata Norra
põllumajandustoodete hindu poelettidel, siis võib jääda ekslik mulje, et Norra
põllumehed peaksid tunduvalt paremini teenima kui nende kolleegid näituseks
Rootsis, kus Rootsi põllumajandustoodete hinnad poodides on tunduvalt
madalamad. Paraku pole need põllumehed ise, kes teenivad nende hindade päält.
Norras on korduvalt näidat tv-s reklaame, kus selgub kui madalad on hinnad
mingites toidupoodides (poekettides). Tüüpiliseks näiteks on kassaaparaadi
numbrilaud, kus numbrid vähenevad ulja kõlinaga 109.90 päält kuni jäävad seisma
79.90 pääl. Juurde veel lauldes hõigat „Püsivalt madalad hinnad!“ (Faste lave
priser!), mis kõlab muidugi väga kenaste, lausa kutsub sinna poodi ostma minema.
Ainuke häda on selles, et reklaamit kaubaks on hakkliha. NOK 79.-/kg. Kui
elasime Rootsis, siis ühel nädalal umbes kahe kuu pikkuse perioodi jooksul
maksis ICA poes hakkliha SEK 19.90/kg. Umbes kaks nädalat kahe kuu jooksul SEK
39.90/kg ja muul ajal SEK 29.90/kg. Need hinnad pole ka praegu oluliselt
muutund. Aga SEK on umbes 15-20% odavam kui NOK. Faste lave priser!
Ühe teise
toidupoodide keti reklaamis on hüüdlause „Meie teeme Norrat odavamaks!“ (Vi
gjør Norge billigere!). Iga aasta oktoobris avalikustatakse kõigi maksumaksjate
eelmise aasta sissetulekud selleks, et igaüks võiks vaadata, kas ehk tema
naabri ametlik sissetulek pole mitte madalam kui naabri elulaad seda arvata
lubaks. Ajalehtedes ilmuvad kõikvõimalikud edetabelid kõige ilusamatest ja
kõige rikkamatest. Ühe miljardäri nime juurde oli kord kommentaariks juurde
kirjutet, et ta on end rikkaks teind Norrat odavamaks tehes (eelpool mainit
reklaam ongi pärit tema firmast).
Kui ma olen Rootsi
poodides vaadand müügil olevat kaelakarbonaadi Rootsis kasvatet sealihast, siis
kõige odavam hind selle juures on olnd SEK 9.90/kg. Enamasti SEK 19.90 ja
29.90/kg. Norras ei ole kunagi näind, et see hind oleks alla NOK 79.90/kg. Kui
mõelda, et see ongi kõige odavam sealiha, siis sellest, miks põllumeeste sissetulekud
nii väikesed on, saab aru vaid siis, kui loed artiklit kokkuostuhindade kohta
lihatoodetele – keskmine hind NOK 17.-/kg. Kuna säädusega on keelat põllumehel
oma liha otse tarbijale müümine (vajalik sertifitseerit tapamaja olemasolu),
siis teenivadki end põllumeeste töö päält rikkaks need, kes „teevad Norrat
odavamaks oma püsivalt madalate hindadega“.
Poehindade ja valiku
juurde poodides, samuti teeninduskultuuri ja poodide lahtioleku aegade juurde
tulen eraldi päätükis veel tagasi, seni aga jätkan poliitikaga, konkreetselt
kalanduses.
Ka kalandus on jäänd
EØS-lepingust välja, samuti hääletasid kalurid viimasel EL-i hääletamisel
kuuldavasti EL-i astumise vastu. Tänu kehtivale korrale ja hoolitsusele
kalurite eest pole Norras enam põhikohaga elukutselisi kalureid järgi.
Võib-olla ma eksin ja kogu riigi pääle saab ehk kümme (10) kalurit kokku. Aga
ma pole kindel, kas ikka saab. Nagu põllumehed, nii peavad ka kalurid elatist
teenima muudes ametites, umbes samades ametites nagu põllumehedki. Hästi
teenivad vaid umbes 300 kalapüügilitsentsi omanikku. Kalurid aga püüavad
tipphoojal palehigis ööpäev ringi, muul ajal aga ei elata nad end kalapüügiga
ära.
Kalandusega seoses
tuleb kohe ära mainida ka üks teine kalandusega seot poliitiline aspekt. Norra
kalanduses on väga suur osa kalakasvatustel, kus kasvatakse lõhet ja forelli,
õige päätselt ka turska ja muid kalu. Erinevalt Eestis kasvatatavast forellist
pole Norras kasvatet forellil mudamaitset, kuna siin ei kasvatata forelli mitte
tiikides, vaid fjordides suurtes sumpades.
Mõni aasta tagasi
ilmusid ajakirjanduses teated, et Vene Föderatsiooni Veterinaaramet keelas Norra
forelli ja lõhe impordi VF-i, kuna nendes kalades olla leit mitmete ainete
normi tunduvalt ületavaid näite. Asjasse kaasati koheselt ka Norra Valitsus nii
pääministri Jens Stoltenbergi kui ka välisministri Jonas Gahr Støre tasandil.
Välisminister, kes oli üsna hiljuti ametisse asund, lubas pühalikult, et ta
lahendab selle probleemi kiirelt ära, kuna siin on ilmselgelt tegemist mingi
eksitusega VF-i Veterinaarametis, kuna mitte ükski Norras teostet analüüs ei
näita mitte mingite ainete lubatust suuremat sisaldust kalas. Juba õige varsti
oli Norra suurima päevalehe Aftenposten’i reedeses ajalehelisas A-Magasinet’is
pikk artikkel, kus kirjeldati kõrgesti austet välisministri visiiti
Murmanskisse ja Moskvasse, kusjuures ülistuslaul uue välisministri tegemistele,
ütelustele ja andele oli nii suur, et ulatus lausa taevani. Lugedes aga
reportaazhi välisministri käikudest VF-i ning eriti kirjeldusi detailidest
selle külaskäigu juures, torkas minule kui NSVL sisemise eluga 31 aastat (neist
2+2 aastat Moskvas) lähemalt tutvund inimesele koheselt silma, kuivõrd
häbematult ja varjamatult mõnitasid VF-i „vastutavad ametiisikud“ Norra
välisministrit, kes ilmselgelt oli täiesti kogenematu suhtluseks
imperialistliku suurriigi VM ametnikega. Kurb lugu.
Kui mõni kuu hiljem
oli probleem endiselt lahendamata (ja on vist lahendamata siiamaani) ja Norra
välisminister teatas järjekordses intervjuus, kuidas ta loodab kohe-kohe
arusaamatuse lahendada, siis sai isegi minul asjast nii villand, et helistasin
Norra Välisministeeriumi ja palusin end ühendada selle ametnikuga, kelle
kompetentsi kuulus suhtlus VF-ga. Lahkel häälel teatati mulle, et kahjuks on
ametnik just lõunale läind ning küsiti, kas ehk keegi teine ei saaks mind
aidata. Kui ma teatasin, et tegelikult on minu telefonikõne ajendiks vaid soov
esitada vastutavale ametnikule küsimus, kas ka tema professionaalina arvab, et
Norra lõhe ekspordil VF-i tekkind probleemid on arusaamatuse tagajärg, aga
mitte VF-i poliitiline mäng vastusena Norra majandustsoonis Põhja-Jäämeres
röövpüüki teostand vene kalalaevade arestile, samuti surve osutamine Norrale
kergendamaks VF-l lahendada hiljem vaidlusalaste piirkondade jagamist säälsamas
Põhja-Jäämeres, siis muutus daami hääl koheselt selliselt, et sain aru, et
vaatamata lubadusele ei helista vastav ametnik mulle mitte kunagi tagasi. Ma ei
eksindki. Ju see oli nii valulik teema, et professionaalidel polnd mingit huvi
amatööride juttu sel teemal kuulata.
Mis puutub suhtlusse
VF-ga on Norras nagu Eestiski märgata nii mitmegi poliitiku, ametniku kui ka
ärimehe juures naiivsust, mis on kohati lausa liigutav, et mitte öelda
kuritegelik. Mida ma arvan suhtlusest VF-ga olen ma välja öeld oma artiklis
ajakiri Kultuur ja Elu 2008. aasta neljandas numbris. Kellel peaks asja vastu
huvi olema, siis sellele toon siinkohal ära ka lingi selle artikli juurde: http://kultuur.elu.ee/ke494_kaljusto.htm. Ka selles artiklis
on mainit ülakirjeldet juhtumit lõheekspordi keelustamisega, lisaks on artiklis
veel minu äärmiselt subjektiivne hinnang suhete arendamisele selle VF-ga, kus
kõige kõrgemal võimutasandil arvatakse, et 20. sajandi kõige suuremaks geopoliitiliseks
katastroofiks oli NSVL lagunemine. Nimetet artiklist on minust mitte sõltuvail
asjaoludel välja jäänd kaks viidet venekeelsetele raamatutele, kusjuures
ajakirja toimetus pole reageerind minu vastavale märkusele. Ei oskagi öelda,
kas neil pole tehniliselt võimalik avaldada kirillitsas olevaid päälkirju, või
siis on põhjus milleski muus. Mida ma aga kindlasti ei soovita, see on lugeda
nimetet artiklit ajakirja paberväljaandest. Vastupidiselt austet päätoimetaja
lubadusele ei saadet enne paberväljaande ilmumist mulle lühendet versiooni
tutvumiseks, mistõttu ma pole selle versiooniga pehmelt öeldes mitte just väga
rahul.
Poliitikute ja
poliitika teemalise päätükiga võiks jätkata kohe päris pikalt, kuna see on juba
paraku nii, et nende tegemised mõjutavad kõiki inimesi ja kõikvõimalikke
eluvaldkondi. Selline päätükk hõlmaks kindlasti üle poole raamatu mahust ning
seetõttu olen otsustand sellele päätükile nüüd punkti panna. See ei tähenda aga
seda, et ma poliitikast ja poliitikutest teistes päätükkides enam ei räägi.
Lausa vastupidi. Kahjuks.
© Jaanus Kaljusto, 2010
Autoriõigused kuuluvad Jaanus Kaljusto'le. Raamatu tsiteerimisel palun viidata algallikale.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar