Meditsiin ja selle
finantseerimine
Alustan Rootsist, et
tekitada võrdlusmoment. Rootsis koguti meditsiini finantseerimiseks
sihtotstarbelisi makse, mis siis visati ühisesse katlasse ning kust siis
tegelikult suunati meditsiini vähem raha, kui maksumaksjatelt oli
sihtotstarbeliselt kogut. Haiguste diagnostika ja ravi on üha vananeva populatsiooni
juures ning üha paremate diagnostiliste ja ravivõimaluste korral üha kallim
lõbu. Parema ülevaate saamiseks rahaliste kulutuste üle üha kahanevate
rahaliste võimaluste juures leiutati nõndanimetet Stockholm’i mudel (Stockholms
modell), kus hakati arvestust pidama erinevate osakondade sissetulekute ja
väljaminekute üle. Kui varem oli haiglatel üldised büdzhetid, siis pääle uue
mudeli juurutamist hakati arvet pidama juba osakondade lõikes. Kuigi
haiglasiseselt mingit reaalset raha liikumist ei toimund, võimaldas nimetet
mudel ametnike ja poliitikute arust kenaste silma pääl hoida erinevate allüksuste töö
efektiivsusel.
Näituseks
radioloogiaosakondade töö efektiivsuse hindamiseks arvutati välja erinevate
uuringute maksumus, kusjuures minu arusaamist mööda tehti siin ära suur ja
reaalsusel baseeruv töö. Hindade arvutamisel võeti arvesse kui palju on
ideaalolukorras võimalik mingi aparatuuriga uuringuid aastas teha, kusjuures
lõpuks lahutati maha mingi arvestuslik ajakoefitsient, kuna patsientide vahel
on vaja ka koristada ning laborit ette valmistada järgmise haige vastu võtuks.
Lisaks võeti arvesse aparatuuri soetusmaksumus ning see, kui kaua vastav
aparatuur vastu peab – mitu uuringut oleks võimalik teha konkreetse masina
eluaja jooksul. Lisaks ruumide hind, koristamine ja korras hoidmine,
soojakulud, elektrikulud ja palgakulud – arstid, õed, abiõed,
registratuuritöötajad ja sekretärid, lisaks osa haigla üldadministratsiooni
kuludest. Kui uuringute hinnad olid käes, lisati veel 6% tulevaste investeeringute
jaoks ning hinnad ümardati.
Tulemuseks oli seega
täiesti usutav hinnakiri (kattis tegelikud väljaminekud), mis siis võeti
konkreetse osakonna töö plaanimisel aluseks. Kui osakond suutis aasta jooksul
ära teha plaanis olevad (või isegi rohkem) uuringud ning jääda samas büdzhetis
ette näht väljaminekute piiresse (palkade ja muude kulutuste tegemisel), siis
oli osakond plusspoolel. Paberil üle eelarve laekund raha ei näind ei osakond
ega selle töötajad kunagi, aga selle eest ei räägit neile ühtelugu kui halvasti
nad tööd teevad. Kui aga osakond oli miinuses, siis oli oodata nii osakonna
päälikul kui ka teistel töötajail korralikku pääpesu.
Norras kuulusid
haiglad kuni 2003. aastani maakondadele, kes siis finantseerisid haiglaid
sihtotstarbelistest maksudest. Nagu Rootsiski koguti seejuures
sihtotstarbelised maksud ühiskatlasse, kust osa maksti hiljem meditsiini
finantseerimiseks välja (alati vähem kui oli laekund).
2003. aasta 1.
jaanuarist võttis Norra riik kõik haiglad enda alla, varem olid vaid Rikshospitalet
ja Radiumhospitalet riigi omanduses. Haiglate haldamiseks loodi 5 piirkondlikku
riiklikku ettevõtet, millel olid veel allettevõtted iga maakonna jaoks.
Tulemuseks olid monstrumettevõtted suurte administratiivsete üksustega. Iga
maakonna katusettevõttes hakati otsustama kõikide maakonnas asuvate haiglate
tegevuse üle, endised juhtkonnad haiglates vabastati oma direktorite,
pääarstide jm. ametikohtadelt. Kuna neid ei saand aga reaalselt lahti lasta,
siis tehti neile spetsiaalsed konsultantide ja projektijuhtide ametikohad,
loomulikult vähemalt endise palgaga. Kuna katusettevõtetel oli vaja pidevalt
informatsiooni haiglates toimuva kohta, siis hakati nõudma aruandeid, mida
endised otsustajad ning nüüdsed konsultandid ei suut aruannete suure mahu tõttu
enam üksinda kokku kirjutada, selleks oli neile vaja abilisi juurde palgata.
Kuna katusettevõttes ei jõund otsustaja kogu aruandlust ise läbi lugeda ning ka
järeldusi teha, siis oli ka otsustajale vaja hulka abilisi, kes siis aruandeid
lugesid ning neid lahti mõtestasid ning samas ka uusi aruandeid nõudsid.
Kui varem suutis iga
haigla direktor otsustada käigult kõik jooksvad küsimused teades täpselt palju
tal käesoleva aasta rahast kulutet on ja palju on järgi reservis ning kui palju
kulutusi aasta lõpuni on oodata, siis nüüd muutus konkreetne otsustamine väga
keeruliseks ning aeganõudvaks. Selleks, et saada paremat ülevaadet erinevate
osakondade töö efektiivsusest ning et
paremini plaanida tulevast tööd, loodi hinnakiri erinevate uuringute ja
raviprotseduuride teostamiseks. Kuidas selline hinnakiri loodi Rootsis, sellest
juba kirjutasin. Kuidas selline hinnakiri tehti Norras, seda ma ei tea. Aga ma aiman,
kuidas seda võidi teha. Igatahes oli tulemuseks hinnakiri, kus ei olnd
praktiliselt mitte ühtegi ümmargust hinda. Esimeses Norra hinnakirjas maksis
tavaline magnetresonants tomograafi (MR) uuring kui ma ei eksi umbes NOK 984.-
. Aju Kompuutertomograafi (CT) uuring
NOK 386.- jne.
Kuna haiglates
kasutati juba olemasolevat aparatuuri (kinni makst ostmisel), siis võidi nende
hindadega opereerida päris pikka aega – seni, kuni oli vaja osta uusi masinaid.
Enne esimeste masinate ostmise vajaduse teket suudeti veel vähendada
hinnakirjas olevaid hindu mitmel korral, iga kord paarkümmend protsenti
korraga. Hetkel maksab üks tavaline MR uuring
NOK 429,55 ehk teiste sõnadega üle poole vähem algsest hinnast,
kusjuures hinnakirju muudetakse tavaliselt siis kui järgmise aasta eelarve on
juba paigas. Seega on väljaminekud paigas, sissetulekud aga vähenevad.
Väljaminekud on turumajanduslikud, kuna mitte ükski firma ei müü aparatuuri ja
ravimeid ilusate silmade eest, neil on omad kulutused ja planeerit kasum, mida
haiglad peavad ostude tegemisel maksma. Lisaks palgad, mida ei saa lihtsalt
niisama hääst tujust vähem maksta, kuna on olemas töölepingud, ametühingutega
kokkulepped jne. Elektri ja soojuse eest tuleb samuti turuhinda maksta. Aga
kõik sissetulekud on plaanimajanduslikud.
Et selgitada lugejale
olukorra absurdsust toon siinkohal ära vastavate uuringute hinnad Rootsis Stockholm’i
mudelis olnd hinnakirjas (mäletate, kuidas hindu arvutati baseerudes tegelikele
kulutustele?). 1997. aastal maksis Aju CT Rootsis SEK 1200.-, standard MR SEK
3500.-. 1 SEK = ca 0,8 -0,85 NOK.
Norras on palgad
kõrgemad, seega ei saa hinnad olla oluliselt madalamad. Kuna Norra hinnakiri
ilmus väga kiiresti pääle haiglate omandussuhte muutumist, siis ma kahtlustan,
et hinnad on arvutet lakke vaadates. Üks MR
– kui palju see võiks maksta?
1000 NOK tundub olevat paras, aga ümmargust summat ei saa kirjutada, muidu
arvatakse, et olen selle hinna lakke vaadates saand – kirjutame NOK 984.-. Kui
palju võiks maksta üks CT? Üks röntgenuuring? Jne. Jne.
Kui oli aga vaja raha
kokku hoida, siis oli lihtne väljaminekuid haiglatele vähendada – 20%, – 30 %
hinnad väiksemaks ja valmis. Kuna sääduse järgi ei saa Norra haiglad pankrotti
minna, siis makstakse miinus ikkagi lõpuks kinni, aga enne maksmist
tänitatakse, kui halvasti haiglad ja nende töötajad töötavad ning kui hääd
inimesed on ikka poliitikud, kes haiglate halva töö (loe: poliitikute
korraldusel kuulekate ametnike poolt sulepääst imet hindade tõttu) lõpuks ikka
kinni maksavad. Kui poliitikuid ei oleks, kuidas te siis küll hakkama saaksite?
Lisaks töötajate üle
tänitamisele peetakse pidevalt arvet selle üle, kui palju on Norra meditsiin
tervikuna miinuses pääle kõikide haiglate riigi omandusse minemist. Viimane
number, mis väljendas kuue aasta jooksul kumuleerund võlga, oli 18 miljardit.
Numbri esitamisel teatati lahkesti, et see summa on plaanis edaspidi ikkagi
kokku hoida. Iga aasta eelarve moodustatakse juba miinuse suurust ette
plaanides. Kui Henrik Ibsen oleks elus, siis võiks ta kerge vaevaga leida
materjali teise osa kirjutamiseks raamatule „Rahva vaenlane“ (Folkets fiende).
Kunagi ilmus Bergens
Tidende’s arvamusartikkel ühe Bergen’i piirkonna taluniku sulest, kus ta arvas,
et meditsiin ei peagi olema tasuvuslik, kuna tervis on meile väga tähtis ning
kuna me kõik selle eest kõvasti makse maksame. Aga selline arvamus jääb
loomulikult vaid hüüdjaks hääleks poliitikute kõrbes. Ükskõik, kui palju
poliitikud meie tegemisi ka ei tänitaks, ei saa meditsiin nii kaua plussi jõuda
kuni sissetulekud on plaanimajanduslikud (ning katavad vaid väikse osa
tegelikest kuludest) ja väljaminekud turumajanduslikud.
Nendele, kellele aga
meeldib korraldada tööd plaanimajanduslikult, tuleb vaid soovitada osta ära
need firmad, mis toodavad meditsiiniseadmeid ja ravimeid, siis tualettpaberit,
sänge, seepi, autosid tootvad firmad. Siis betooni tootjad ja majade ehitajad.
Jne. Jne. Kuni lõpuks on kokku ostet kõik ahela lülid, misjärel saabki
korralikult plaanimajanduslikku paradiisi mängima hakata. Kui ettevõtete
ostmiseks raha ei jätku, siis tuleks need lihtsalt natsionaliseerida. Kui keegi
hakkab vastu, siis võiks sellised inimesed muust rahvast veidi eraldada, ning
selleks et neist kasvõi mingit kasu oleks, tuleks nad kaevandustesse ja metsa
langetamisele saata ning mitte mingil juhul ei tohiks nende pääle liiga palju
toitu ja riideid plaanida. Sellist mängu mängiti kuuendikul maismaal üle 70
aasta. Mis sest lõpuks välja tuli, on ka ajaloost teada. Usun, et
plaanimajanduse entusiastide arvamus selle tulemuse põhjustest on paraku erinev
hetkel veel valdavalt ülekaalu omavast ajalookäsitlusest. Usun, et nad arvavad,
et projekti NSVL kokku kukkumise põhjuseks oli see, et plaanimajanduse sfääri
kuulus vaid kuuendik maismaast. Vaat, mis siis oleks saand, kui plaanimajandus
oleks kogu maakeral 100 protsendiliselt kasutuses olnd?
Juhul, kui keegi
sellest veel aru ei saand, siis ütlen arusaamatuste vältimiseks kohe välja, et
olin oma eelmises lõigus kirjutet jutuga irooniline.
Lisaks kõigele on
ilmekalt näha, et aktsiaseltsis Norra Kuningriik (AS Norge) on puudu
kompetentsest pääraamatupidajast ning finantsdirektorist. Teiste sõnadega
puuduvad kompetentsed ja piisavalt õigusi omavad natsionaalökonoomid, kellel
oleks ülevaade kogu riigi majandusest ning kes ei laseks ühes kohas rumala
kümne kroonise kokkuhoiu nimel teises kohas tuulde lennata tuhandel kroonil
(piltlikult väljendades).
Kogu riigi majanduses
kui tervikus orienteeruvate kompetentsete spetsialistide puudumise tõttu
hoitakse kokku väikseid summasid asjade päält, mis genereerivad suuri
väljaminekuid mujal. Mille muuga saab seletada asjaolu, et meditsiinis hoitakse
kokku näituseks mingit kindlat liiki operatsioonide päält limiteerides rangelt
konkreetsete operatsioonide arvu aastas. Tulemuseks on kuude kui ka mitte
aastate pikkused järjekorrad lõikustele, mille tagajärjel saaks täiesti terveks
ravida inimesed, kes võiksid siis oma senise haiguslehel oleku vahetada tööle
mineku vastu. Natsionaalökonoomil oleks kerge taskuarvutit appi võttes välja
arvutada, kui palju kaotab rahakott selle päält, et 50 tuhat krooni maksvat lõikust ootab tööeas
inimene näituseks 12 kuud juhul, kui ta saab keskmist palka – umbes
300 000.- /aastas. Kuna aga ühel ametnikul on tähtis näidata, kuidas just
tema vastutada oleval eelarve real väheneksid väljaminekud näituseks 20 miljoni
krooni võrra, siis on ta vastava summa kokku hoidmisel poliitikute silmis
suures aus, vaatamata sellele, et sellise tegevuse tõttu makstakse ühelt
teiselt eelarve realt välja tervelt
miljard krooni ekstra. Ükski eraettevõtja ei saaks endale sellist „kokkuhoidu“
lubada, aktsiaselts Norra Kuningriik aga sellistele pisiasjadele ei mõtle.
Sellel
teemal võib lõputult jätkata, eriti kui ise oled asjas sees ning valutad südant
selle üle, et töö korraldamisel vähem rumalusi tehaks, aga kusagil tuleb ju
joon mingile teemale alla tõmmata ja siin ta siis on
Juba joonealuselt
jätkan ühe teise meditsiinialase infoga. 1. mail 2004. aastal tuli tervishoiu
asutustesse Norras ringkiri, kus täpsustati, kuidas toimub välismaalaste ravi
Norra haiglates pääle EL-i laienemist uutesse liikmesriikidesse, muu hulgas
siis ka Eestisse.
Vastavalt ringkirjale
on EV kodanikest/püsielanikest EV Haigekassa liikmeil (vastava tõendi ette
näitamisel) Norra haiglates alates 1. maist 2004. aastal norralastega
samaväärsed õigused. Haiglasse pöördumisel võetakse EV-i kodanikelt samasugust
tasu (omaosa nagu Norra kodanikelt), tavaline on paarsada krooni visiiditasu,
millele võib lisanduda ka mingite kasutet materjalide maksumus, enamasti
sümboolsed summad. Kui varem osutati EV-i kodanikele vaid vältimatut esmaabi,
siis nüüd selliseid piiranguid uuringule ja ravile saatmisel enam pole. Vajalik
on vaid norra arsti saatekiri, mis omakorda peab põhinema eeldusel, et
haiglasse suunamine aitab parandada haiglasse suunatu elu kvaliteeti tema
Norras viibimise ajal. Seega ei mingeid takistusi ka krooniliste vaeguste
diagnoosimiseks ja ka raviks. Rõhutan
veelkord – vajalik on eeldus, et selline tegevus aitab parandada
patsiendi elu kvaliteeti Norras viibimise ajal.
© Jaanus Kaljusto, 2010
Autoriõigused kuuluvad Jaanus Kaljusto'le. Raamatu tsiteerimisel palun viidata algallikale.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar